dimecres, 19 de novembre del 2014

De Montardit a Escós

Hi ha una ruta que du el nom de «El Pas del Temps» i uneix Esterri d'Àneu amb la Pobla de Segur, per camins antic que s'han anat recuperant. Són camins que jo agraeixo profundament perquè, fa anys i anys, jo m'havia barallat moltes vegades amb aquestes rutes, intentant de seguir uns camins que hi havien sigut i ja no eren practicables. Ara, afortunadament, he pogut anar fent aquesta ruta, tros a tros.

L'altre dia vaig fer el tram de Montardit a Baro. Vam sortir de Montardit de Ribera i vam pujar cap a Montardit —o Montardit de Dalt— seguint primer el fons del barranc i remuntant després cap a les cases de Montardit, sempre per un camí molt bonic. El dia era plenament de tardor —amenaçava pluja i els torrents baixaven amb força. De Montardit vam anar baixant fins el fons del barranc i vam poder veure que no hi havia cap pont que permetés el pas a l'altra banda. Baixava tanta aigua que vam pensar que no podríem travessar el torrent, però sí que ho vam poder fer —amb una certa dificultat.

Tot el camí que segueix ara és molt bonic i, per a mi, totalment inèdit. La visió sobre els tres pobles de la vall —Montardit, Llarvén i Enviny— i sobre la gran masia de Santa Creu, és magnífica, i el camí és decididament bonic. Després d'un bon flanqueig, superem un coll i ja entrem a la vall on hi ha Estac, Mencui i Escós. A l'altra banda de la Noguera hi ha Arcalís i al fons, abans de Collegats, sobre Arboló, treu el cap altiu la Roca del Lladre. Seguim fins Estac, baixem fins Escós i, com que d'Escós cap a Baro no hi ha camí, ens toca acabar l'excursió caminant per la carretera.