dilluns, 28 d’abril del 2014

Les dues Castellasses

Magnífica excursió al vessant de llevant de la Mola, pel Sot de Matalonga!

Sortim de l'aparcament que hi ha prop de la Mare de Déu de les Arenes i seguim una estona el llit del torrent per enfilar-nos de seguida per la Solella de Matalonga fins arribar a la carena del Petret. La intenció és fer tota la volta a aquesta vall, passant per les dues Castellasses: la del Dalmau i la de Can Torres —excursió de gran categoria paisatgística i també amb un fort ambient de muntanya.

Ha plogut durant la nit i les plantes fan més olor que mai. Caminem impregnats d'aromes de fonoll, de romaní, de farigola. Les flors del bordiol ens envolten. El dia és car i net.

L'excursió no és senzilla perquè ens endinsarem en parts força secretes del massís de Sant Llorenç i caldrà pujar i baixar canals una mica exigents. Hi ha algun pas exposat i constantment ens ajudarem en els arbres per progressar amb més facilitat i seguretat. El gps és útil, però les canals i les cingleres fan que el senyal es perdi algunes vegades.

La primera canal —potser la més difícil— la trobem a la pujada de la Castellassa del Dalmau. A la baixada fins el coll també cal anar amb atenció. La segona canal ens durà al Camí de la Senyora; la tercera, al de la Font Soleia; la quarta, a la carena de les Ànimes i la cinquena al cim de la Mola. Les visions que tenim, ara i adés, sobre les parets i agulles del vessant est del massís són espectaculars. La Castellassa de Can Torres domina sempre l'entorn, però la mirada no es cansa de resseguir les innombrables cingleres que hi ha per tot arreu i, al fons de tot, el Pirineu nevat.

Quan traiem el cap al cim, ens trobem amb la gran gernació que puja a gaudir del bon dia que fa i que contrasta amb la solitud pràcticament absoluta que hem viscut fins ara.

A la baixada, seguim el camí dels Monjos —ple de gom a gom— fins l'inici del camí de la Font Soleia i aleshores trobem el corriol que baixa fins el peu de la Castellassa de Can Torres. Recordo el dia —ja llunyà— en què hi vaig pujar i penso que ara no gosaria fer-ho —qui sap! Per baixar al Coll Llarg ho fem per una nova canal vertiginosa. Finalment, abans del Turó de Matalonga, baixem fins el fons de la vall i retornem al lloc d'inici.

Itinerari complex, gran ambient i paisatges espectaculars: una excursió molt recomanable que ens ha deixat plenament satisfets.