diumenge, 1 de maig del 2011

Fraguerau

He tornat al Montsant —no me'n cansaria mai— i he tornat a visitar aquesta meravella que és el congost de Fraguerau, el nostre petit Grand Canyon.

He fet una "matinal" relativament curta, seguint —en sentit invers— l'itinerari 36 de la guia d'en Jaume Mas Roca. És una excursió excel·lent, que et permet, fins a cert punt, acostar-te més a les interioritats d'aquest congost sublim.

L'itinerari surt de la Venta de la Serra de la Llena i comença baixant, pel Barranc de Sant Bartomeu, fins el fons del riu. No cal dir que aquest camí de Sant Bartomeu, ben conegut, és de primeríssima qualitat excursionista.

Un cop passat el pont penjat, segueixo cap a ponent, en direcció a Margalef, fins arribar a l'Aiguabarreig amb el barranc dels Pèlags. Al llarg del camí, puc anar observant les complicades formacions de roca de l'altra banda del riu i les misterioses parets de pedra seca que hi ha a moltes balmes que, aparentment, semblen inaccessibles. En un determinat lloc, trobo el trencall que puja als Ventadors i, per un moment, em plantejo de seguir-lo. Per cert, si utilitzeu gps veureu que la posició d'aquest trencall i de la pròpia ermita de Sant Bartomeu estan mal situades al mapa de l'editorial Piolet (versió 2004. Em diuen que la nova versió ja ha corregit aquest error).

Quan arribo al Mas de Soleràs, he de descalçar-me per passar el riu i començar a enfilar-me cap a l'Escambell. La guia ens adverteix que aquest camí que ara vull fer és difícil i perdedor. De fet, però, des de l'edició de la guia hi ha hagut força gent que ha seguit aquest itinerari i ara es troba raonablement ben fressat, amb prou fites. Ara bé: sí que és cert que hi ha passos de roca en que cal anar amb compte i també és cert que cal no desviar-se del camí, perquè hi ha diverses cingleres que només es poden vèncer per algun lloc concret.

La carena de l'Escambell a Coll de Mònecs és un aeri mirador sobre el congost de Fraguerau. Espectacular! Als llocs més inversemblants hi veurem marges de pedra seca i edificacions troglodítiques. Esborrona pensar com era la vida en aquestes contrades salvatges.